Miljøkatastrofe truer Det Røde Hav efter Houthi-angreb på gødningsskib

Et fragtskib lækker olie i Det Røde Hav. USA’s militær frygter, at gødning fra skibets last også vil løbe ud.
Et Centcom-luftfoto viser fragtskibet "Rubymar", der lækker olie i Det Røde Hav. | Foto: Planet Labs Pbc/Reuters/Ritzau Scanpix
Et Centcom-luftfoto viser fragtskibet "Rubymar", der lækker olie i Det Røde Hav. | Foto: Planet Labs Pbc/Reuters/Ritzau Scanpix
Af Ritzau

En regulær miljøkatastrofe har ramt Det Røde Hav, hvor et fragtskib er begyndt at lække olie efter at være blevet angrebet af den yemenitiske Houthi-bevægelse.

Sådan lyder advarslen fra det amerikanske militærs centralkommando (Centcom) ifølge nyhedsbureauet dpa.

Olien er foreløbig blevet spredt over 29 kilometer.

Fragtskibet ”Rubymar” blev angrebet 18. februar og har siden ligget for anker i Det Røde Hav. På skibet er mere end 41.000 ton gødning, der – ligesom olien – risikerer at løbe ud i havet.

”M/V ”Rubymar” transporterede mere end 41.000 ton gødning, da det blev angrebet, og det risikerer at løbe ud i Det Røde Hav og forværre denne miljøkatastrofe,” skriver Centcom i en udtalelse lørdag.

Skibet har ifølge Centcom fået alvorlige skader.

Efter angrebet hævdede Houthi-bevægelsen, at skibet var så alvorligt beskadiget, at det var i overhængende risiko for at synke.

Skibet sejler under Belizes flag, men er registreret i Storbritannien.

Houthi-bevægelsen holder til i Yemen og har siden november udført adskillige angreb på fragt- og tankskibe på Det Røde Hav.

Angrebene sker ifølge houthierne i protest mod Israels krig mod den palæstinensiske bevægelse Hamas i Gazastriben.

Houthierne er allieret med Hamas, og begge bevægelser er allierede med og støttes af Iran, som er Israels ærkefjende.

Centcom beskylder Houthi-bevægelsen for med sine angreb at true kystsamfundene langs Det Røde Hav og det regionale fiskeri.

Dertil kommer, at houthiernes angreb er blevet et stort problem for den internationale skibsdrift. Mange rederier sender deres skibe syd om Afrika for at undgå Det Røde Hav, når de sejler mellem Europa og Asien.

Det koster både ekstra tid og ekstra brændstof at skulle sejle den lange vej rundt om Afrika i stedet for at sejle via Suezkanalen og Det Røde Hav.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Det nye partnerskab i Vendsysel vil håndtere 800.000 tons biomasse om året. | Foto: Christian Falck Wolff

Nyt biogas-samarbejde søger om udvidelse

For abonnenter

Listen med landbrugshandler over fem millioner leveres dagligt via Resights. | Foto: Mikkel Kjær

Her er de seneste landbrugshandler

Læs også