Naturmælk vil vokse på værdi og alternativer frem for mere mælk

Naturmælk præsterede over markedet for økologisk afsætning i 2023. For næste år sætter andelsmejeriet mål om bedre konsolidering.
Foto: Dalhoff Casper/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Foto: Dalhoff Casper/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

Forbrugerne valgte i stor stil økologien fra i 2023, viser flere officielle statistikker. Men Naturmælk formåede at fastholde sit salg i væsentligste grad.

Sådan lyder meldingen fra adm. direktør Leif Friis Jørgensen oven på fremlæggelsen af det Tinglev-baserede andelsmejeris regnskab for det forskudte regnskabsår 2022/23.

”Vi er stadig ikke hårdt ramt. Når jeg ser på vores salg, så ligger vi 5 pct. under sidste år i mængderne. Men ikke på pris. Men markedet er faldet mere end 5 pct, så vi har en god fornemmelse af, at vi ligger lunt i svinget,” fortæller direktøren, netop med henvisning til, at Naturmælks omsætning steg i regnskabsåret til over 400 mio. kr.

Den højere omsætning blev altså i høj grad båret op af stigende priser som følge af inflation og høj råvarepriser - en tendens, der også ses i de øvrige mejeriregnskaber for den seneste periode.

For Naturmælk er det ambitionen at fastholde niveauet over 400 mio. kr. i det nye regnskab også. Væksten skal dog ikke nødvendigvis hentes ved salg af flere kartoner mælk og tonsvis af smør.

”Vi har ikke som sådan målsætning om at vokse i mængderne, vi vil hellere vokse på bundlinjen end på toplinjen. Vi har sparet på konsolideringen i år, og det vil vi gerne forbedre næste år,” forklarer Leif Friis Jørgensen.

Naturmælk kom nemlig ud af året med det laveste overskud i fem år. For at skabe bedre indtjening i 2024 skal de interne linjer på mejerierne i Tinglev og på Øllingegaard på Sjælland strammes.

”Vi skal optimere produktionen og vores produktsortimentet, så vi får den bedste værdi ud af vores mælkemængde. Og så vil vi vokse på produkter, der ikke er mælkebaserede, men stadig kommer fra mælkeproducenterne,” siger han.

Netop det at vokse på andre varegrupper end mælk har været et omdrejningspunkt i en ny strategi for Naturmælk. Det sidste år har mejeriet da også lanceret en drik på valle, samt en ny havredrik til baristabrug, som man venter sig ny vækst af.

Indkøbt mælk sikrede balancen

Det økologiske salg herhjemme af såvel gris, mejeri, fjerkræ og andre fødevarer har det seneste år været en stor udfordring for virksomhederne bag. Forbrugerne har i høj grad tradet ned som følge af krig og inflation, hvilket har betydet faldende salg på helt op til 50 pct. i nogle økologiske produktgrupper.

Hvordan faldet i salget er sket fordelt ud på smør, mælk og ost, tør Leif Friis Jørgensen ikke sætte tal på.

”Vores statistikker er meget svære i øjeblikket, efter covid-19 slog det hele i stykker. Derfor kan jeg ikke med sikkerhed sige, hvilke produkter der er faldet, for der er flyttet så meget mellem detail, catering og online-salg, at vi ikke kan sige, hvad der er hvad,” forklarer han.

Naturmælk har dog klaret det samlede fald på 5 pct. ved at indkøbe mindre mælk. De godt 35 andelshavere, der leverer mælk, klarer nemlig ikke hele mælkemængden som mejerierne har brug for.

”Vi har indkøbt mælk, også i år. Det er et vigtigt KPI-punkt for os, at mælkebalancen går op. Når det er letfordærvelige råvarer, som vi jo arbejder med, er det vigtigt at du får solgt alt, hvad du får i tankene, hver dag. Det skal af sted, ellers har du helt andre udfordringer,” melder Leif Friis Jørgensen.

Dermed har han ikke skullet afdisponere overskydende mælk som følge af forbrugernes fravalg, men har i stedet kunne nøjes med at indkøbe mindre ekstra-mængder.

Pt. søger Naturmælk dog nye leverandører, der vil erstatte leverandører, der er stoppet de seneste år.

Hvad mælkeprisen har været sammenlignet med de to konkurrenter og kolleger, Thise og Arla, det seneste år, fremgår ikke af regnskabet. Leif Friis Jørgensen understreger dog, at Naturmælk pt. følger godt med.

”Vi ligger i øjeblikket på fornuftig afregning i forhold til markedet,” siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Det nye partnerskab i Vendsysel vil håndtere 800.000 tons biomasse om året. | Foto: Christian Falck Wolff

Nyt biogas-samarbejde søger om udvidelse

For abonnenter

Listen med landbrugshandler over fem millioner leveres dagligt via Resights. | Foto: Mikkel Kjær

Her er de seneste landbrugshandler

Læs også