Efter første salg: Arla vil rulle klimamælk ud til kernemarkeder i 2024
I første omgang bliver Arlas klimamælk solgt til detailvirksomheder på det britiske marked.
Men i løbet af 2024 ruller Arla konceptet ud i resten af koncernens europæiske kernemarkeder.
Det skriver Arla Foods i en pressemeddelelse.
AgriWatch beskrev i sidste uge, at Arla nåede et helt centralt mål. Ved at sælge den mælk, der har den laveste klimabelastning ud af Arlas samlede mælkepulje til en merpris, kan Arla nemlig gøre en forretning ud af klimaindsatsen fra de 9000 mælkeproducenter i koncernens syv ejerlande.
Arla lykkes med centralt mål om at sælge klimamælk til detailkæder
Der er indgået aftaler med fire af mejeriets største kunder i England, Aldi, Asda, Morrisons og Starbucks.
Arla lander aftaler for op mod en milliard liter klimamælk i England
Mejerikoncernen samler data fra sit klimatjekprogram og tillægsmodellen for bæredygtighed og giver kunder mulighed for at deltage i programmet Customer Sustainability Programme, skriver Arla i pressemeddelelsen. Som en del af programmet kan kunderne ifølge Arla bidrage til specifikke initiativer på gårdene og således direkte hjælpe til at reducere Arlas udledninger. Initiativet kommer som følge af, at mange detailkæder vil skære i udledningerne i det såkaldte scope 3, som for detailvirksomhederne gælder Arla.
”At reducere scope 3-udledinger er endnu en måde at skabe værdi for vores kunder, og vi ønsker at være en strategisk vigtig partner for dem i den rejse. Mejeri er en nøglekategori for vores retail- og foodservicekunder, og for nogle af dem udgør udledningen fra mejeri en stor del af deres scope 3. Vi ser derfor en stigende interesse for at indgå partnerskaber, og det hilser vi velkommen. Vores datadrevne og målbare tilgang til scope 3-udledninger har givet os en førende position, som giver os nye strategiske og kommercielle muligheder for vores mælk,” siger koncerndirektør i Arla Foods, Peter Giørtz-Carlsen.