AgriWatch

DLG lancerer ny strategi: Mere tryk på energi og byggeri - mindre på grovvarer og vitaminer

Andelsselskabet DLG ser flere forretningsmuligheder i energi og byggesektoren og giver derfor de to enheder mere plads i ny otteårig strategi, hvor selskabet lægger op til at investere milliarder.

Kristian Hundebøll lancerer tirsdag en ny otte-årig strategi for DLG-koncernen, der altså nu ser frem mod 2030. | Foto: PR/DLG

DLG vil levere endnu mere energi og byggematerialer til kunderne i fremtiden.

De to forretningsområder skal nemlig fremover have sine helt egne ben i koncernens indtjenings-taburet og dermed være fundamenter for den fremtidige udvikling og indtjening i andelsselskabet.

Det fremgår af den dugfriske strategi for DLG, Creating The Future, der sætter retningen for selskabet frem mod 2030.

”DLG er af mange kendt som et landbrugsselskab, men vi er mere og andet end det. Med den nye strategi sætter vi en tydelig streg under, at energi og byggematerialer er vigtige forretningsområder for DLG, og det vil fortsat være dér, hvor vi ser en betydelig del af væksten de kommende år,” udtaler Kristian Hundebøll, adm. direktør i DLG, i en pressemeddelelse om strategien.

Byggeri og energi har i de seneste år været blandt de største vækstområder for koncernen og udgjorde tilsammen omkring 34 pct. af omsætningen på lige omkring 59 mia. kr. sidste år. Heraf kom langt størstedelen af de to områders omsætning fra hovedmarkedet Tyskland.

Kristian Hundebøll og DLG’s bestyrelse ser store muligheder i de to forretningområder de kommende år, hvilket afspejles i, at ”energy” og ”housing” udgør de to ud af tre fremtidige forretingsben for koncernen.

”Den grundlæggende styrke i vores forretningsmodel er, at vi har bygget koncernen op om tre robuste forretningsområder, som dækker fundamentale behov for fødevarer, energi og tag over hovedet. Det gør, at den underliggende efterspørgsel er stabil, og samtidig giver bredden i forretningen os styrken til at modstå de udsving, vi indimellem oplever i markedet,” siger Kristian Hundebøll.

AgriWatch forsøger at få opfølgende med interviews med topchefen og bestyrelsesformanden.

Grovvarer og vitaminer slås sammen i food

Derimod bliver de nuværende forretningsområder Agribusiness, der omfatter de tonsvis af korn, som DLG koncernen årligt handler og flytter, samt vitaminer og mineraler, der tidligere var et vigtigt vækst- og indtjeningsben, rykket sammen i bussen til fremover én enhed under navnet ”food”.

Her skal også koncernens investeringer og satsninger på alternative proteiner som Enorm samt andre fødevarerelaterede produkter ligge i food.

Her vil en betydelig del af arbejdet også komme til at handle om at sikre bæredygtighed i forretningen.

Helt konkret har DLG afst 2 mia. kr. til koncernens bæredygtige omstilling frem mod 2030.

”Vi skal investere endnu flere penge, kompetencer og mere tid, end vi allerede har gjort, i nye produkter og produktionsformer indenfor alternative proteiner, inputprodukter til planteavl og grønne energiformer,” udtaler Kristian Hundebøll.

Han påpeger, at der stadig, efter den seneste strategi, Leading the Way, er muligeder i at finde synergier på tværs i den store, nu Fredericia-baserede koncern.

”Omkostningslederskab går aldrig af mode, og vi skal altid drive forretningen på den klogeste og mest effektive måde. Det betyder også, at vi kommer til at samarbejde endnu mere, end vi allerede gør i dag, for at opnå bedre synergieffekter mellem koncernens selskaber. Samtidig vil vi investere betydeligt i digitalisering, IT, optimering samt i udviklingen af kollegaer på alle niveauer, hvilket er afgørende for, at vi kan tage forretningen derhen, hvor vi ønsker,” konstaterer DLG-chefen.

DLG har tilsluttet sig FN-initiativet Science Based Targets Initiative (SBTi) i foråret og har indsendt ansøgning om at få valideret sine mål for at leve op til Paris-aftalens mål om en maksimal temperaturstigning på 1,5 grader.

Mere fra AgriWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

AgriWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra FødevareWatch