Arla dropper klimakampagne

Arla vil ikke længere markedsføre produkter som klimaneutrale på baggrund af klimaskovprojekter. Det sker efter massiv kritik af kampagnen.
Foto: Horst Galuschka/Ritzau Scanpix/AP
Foto: Horst Galuschka/Ritzau Scanpix/AP

Arla vil ikke længere beskrive sine mejeriprodukter som klimaneutrale, hvilket man ellers har gjort siden 2020.

Det skriver Politiken.

Arlas beskrivelse af klimaneutrale produkter er sket på baggrund af en række projekter, hvor man beskytter regnskoven, hvor rationalet er, at den udledte CO2 fra Arlas produktion bliver optaget af skovene, som beskyttes mod fældning.

Modtag AgriWatchs nyhedsbrev gratis!

Arla skal i retten i Sverige for greenwashing

Der har dog været massiv kritik af kampagnen, som ifølge flere eksperter har en usikker klimaeffekt, mens Politiken har påvist, at dele Arlas klimaskove var nedbrændt, samt at der var påbegyndt skovrydning i andre.

Arla meddeler Politiken, at man har erkendt, at ”klimakompensation er komplekst stof, som har været svært at kommunikere”, hvorfor man håber på klare fælles retningslinjer på området.

Klager om greenwashing strander hos Fødevarestyrelsen

Stilstand på ambitiøse klimamål: Arlas ejere har ikke reduceret CO2-aftryk

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Det nye partnerskab i Vendsysel vil håndtere 800.000 tons biomasse om året. | Photo: Christian Falck Wolff

Nyt biogas-samarbejde søger om udvidelse

For abonnenter

Listen med landbrugshandler over fem millioner leveres dagligt via Resights. | Foto: Mikkel Kjær

Her er de seneste landbrugshandler

Læs også