AgriWatch

Danish Crown tager første eldrevne køletrailere i brug

Som de første i Danmark begynder Danish Crown at køre med eldrevne køletrailere. Det sker for at reducere CO2-udledningen på kødtransport, som lige nu er den næststørste belastning i kødkoncernens forsyningskæde.

Når bacon og flæskestege fremover sendes ud fra Danish Crown, vil nogle af produkterne blive transporteret i køletrailere drevet på strøm fremfor dieselolie.

Som en del af Danish Crowns samarbejde med DFDS tager kødkoncernen nu tre eldrevne køletrailere i brug i denne uge.

”Det er et første skridt på vejen mod at gøre transporten af vores produkter grønnere. Teknologien er stadig meget ny, og vi vil gerne være med til at afprøve og udvikle den,” siger Lars Feldskou, koncernindkøbsdirektør i Danish Crown.

Den 13,6 meter lange køletrailer har i stedet for en dieseltank et stort batteri, så køletraileren ikke i sig selv udleder CO2. Batteriet kan drive køletraileren i op til 3,5 timer og kan oplades på to timer.

Lastbilen, der trækker køletraileren, bruger lidt mere brændstof, end hvis køletraileren har sin egen dieselgenerator, men det samlede forbrug reduceres betydeligt.

Hvor meget brændstof, der mere præcist spares under danske forhold, og hvor meget CO2-udledningen dermed nedbringes, er der endnu ikke præcise data for.

”Vi tror på, at der er store perspektiver i de eldrevne køletrailere, og derfor investerer vi i projektet sammen med DFDS. Transport står faktisk for den næststørste belastning i vores forsyningskæde, så derfor kan el-køletrailere komme til at spille en vigtig rolle i fremtiden,” siger Lars Feldskou.

Europa-Parlament stemmer loft på otte timers transport ned

Eksportør gruer for muligt loft for transporttid: ”Det vil være katastrofalt for den danske eksport af smågrise”

Vestjysk foderfirma kæmper med trængt svinebranche

Mere fra AgriWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

AgriWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra FødevareWatch