AgriWatch

Tænketank kritiserer L&F for greenwashing i reklame

En reklame for dansk kalvekød af Landbrug & Fødevarer skaber kritik hos tænketanken Concito. Landbrugets interesseorganisation skriver, at kalvekød er klimavenligt, hvilket Concito anfægter.

Foto: Joachim Adrian/Politiken/Ritzau Scanpix

Den grønne tænketank Concito kritiserer interesseorganisationen Landbrug & Fødevarer for en annonce på Facebook.

Det skriver Miljø & Klima.

I annoncen fra siden Smag på Danmark, der drives af L&F, skriver organisationen:

"Vidste du, at dansk kalvekød er klimavenligt – og understøtter en bæredygtig mælkeproduktion?"

Michael Minter, der er programchef i Concito, skrev onsdag på Twitter:

"Klimavenligt kalvekød? Den må I længere ud på landet med, @spisekammeret. Kalvekød er en af de mest klimabelastende kødtyper, uanset hvordan man vender og drejer det."

Til Miljø & Klima uddyber Michael Minter kritikken ved at sige, at det svarer til at kalde en Volvo klimavenlig set i relation til en Hummer.

L&F svarer i en skriftlig kommentar på kritikken med henvisning til en rapport fra Aarhus Universitet fra 2015.

"Kalvekød er ifølge AU den mest ressourceeffektive/klimavenlige produktion af de undersøgte 13 danske forskellige okse- og kalvekødsproduktioner," udtaler Mette Gammicchia i et skriftligt svar til Miljø & Klima.

L&F fortæller desuden til Miljø & Klima, at på trods af, at Forbrugerrådet Tænk også kalder reklamen problematisk, vil annoncen ikke blive fjernet.

Mere fra AgriWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

AgriWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra FødevareWatch