AgriWatch

Tænketank kritiserer L&F for greenwashing i reklame

En reklame for dansk kalvekød af Landbrug & Fødevarer skaber kritik hos tænketanken Concito. Landbrugets interesseorganisation skriver, at kalvekød er klimavenligt, hvilket Concito anfægter.

Foto: Joachim Adrian/Politiken/Ritzau Scanpix

Den grønne tænketank Concito kritiserer interesseorganisationen Landbrug & Fødevarer for en annonce på Facebook.

Det skriver Miljø & Klima.

I annoncen fra siden Smag på Danmark, der drives af L&F, skriver organisationen:

"Vidste du, at dansk kalvekød er klimavenligt – og understøtter en bæredygtig mælkeproduktion?"

Michael Minter, der er programchef i Concito, skrev onsdag på Twitter:

"Klimavenligt kalvekød? Den må I længere ud på landet med, @spisekammeret. Kalvekød er en af de mest klimabelastende kødtyper, uanset hvordan man vender og drejer det."

Til Miljø & Klima uddyber Michael Minter kritikken ved at sige, at det svarer til at kalde en Volvo klimavenlig set i relation til en Hummer.

L&F svarer i en skriftlig kommentar på kritikken med henvisning til en rapport fra Aarhus Universitet fra 2015.

"Kalvekød er ifølge AU den mest ressourceeffektive/klimavenlige produktion af de undersøgte 13 danske forskellige okse- og kalvekødsproduktioner," udtaler Mette Gammicchia i et skriftligt svar til Miljø & Klima.

L&F fortæller desuden til Miljø & Klima, at på trods af, at Forbrugerrådet Tænk også kalder reklamen problematisk, vil annoncen ikke blive fjernet.

Mere fra AgriWatch

Krenkerup Gods dropper økologien

I 2017 valgte Krenkerup Gods på Lolland at omlægge en del af planteavlen til økologisk drift, men nu bliver den beslutning dog rullet tilbage. "Hovedårsagen er, at der ikke er penge i det," lyder begrundelsen.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra FødevareWatch