AgriWatch

Detailkæde lancerer nyt initiativ for at hjælpe fødevareproducenters klimakamp

Den økologiske landmand Bertel Hestbjerg skal igennem et forløb, der skal hjælpe ham til at producere med mindre klimabelastning.

Foto: Rune Aarestrup Pedersen/Jyllands-Posten

Mere end 90 pct. af Coops klimaaftryk kommer fra produktion af de varer, som sælges i butikkerne.

Andelskoncernens målsætning er at nedbringe klimabelastningen fra fødevaresalget med 1.000.000 tons i 2030, og som et tiltag i den retning lancerer Coop nu et initiativ, hvor fødevareproducenter kan få rådgivning og mulighed for finansiering af et klimatiltag gennem crowdfunding.

Det oplyser dagligvarekoncernen, der står bag kæder som Fakta, Superbrugsen, Kvickly og Irma, i en pressemeddelelse.

En af dem, der skal igennem forløbet, der blandt andet byder på rådgivning fra den grønne tænketank Concito, er den økologiske svineproducent Bertel Hestbjerg.

"Vi er fulde af tro på, at et tæt samarbejde med Coop, Concito samt indspil og involvering fra forbrugerne, kan være med til at vi prioriterer kræfterne rigtigt. Vores ambition er skabe et stadigt mere grønt og bæredygtigt landbrug," siger Bertel Hestbjerg i meddelelsen.

Relaterede

AgriWatch trial banner 21 dage.jpg

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra FødevareWatch