AgriWatch

Landbrugets digitale videnscenter er gået fra silotænkning til skateboardfilosofi

For at følge med digitaliseringens udvikling har Seges måttet ændre sin tankegang ift. nye produkter og initiativer til landbruget. Frem for en tidligere idé om først at køre produkter ud, når de var helt færdige, er videncentret nu trådt ind i iværksætterånden.

Foto: PR-foto Seges

Det digitale værktøj dashboard, der er Seges blev lanceret i november, er ifølge videncentret et fyrtårn for organisationens fremtidige udvikling inden for digitalisering.

"Førhen havde vi en silotankegang, hvor vi var meget opdelt, og det var en lang proces, når der skulle udtænkes, udvikles og udføres idéer til landbruget," siger direktør for Seges Digital, Ivar Ravn, til AgriWatch.

I stedet for at vente med at have en køreklar Mercedes til markedet, starter vi med at sende et skateboard afsted

Direktør for Seges Digital, Ivar Ravn

Udviklingen af dashboardet, der begyndte for omkring to år siden, blev også begyndelsen på en ny tankegang, der har gjort sin entré på gangene i Aarhus.

"I stedet for at vente med at have en køreklar Mercedes til markedet, starter vi med at sende et skateboard afsted, som så kan udvikles til en cykel til en scooter til i sidste ende en bil. Samtidig har vi optimeret kommunikationen mellem ledene – rådgivere, landmænd, udviklere mfl. - og får hele tiden opdateringer på de produkter, vi tester, så vi kan justere ind," siger Ivar Ravn.

Kendskab til efterspørgsel

Når digital-direktøren fra Seges fortæller om den nye tankegang citerer han gerne iværksætteren Tommy Ahlers, der påpeger vigtigheden af hurtigt at få et produkt på markedet, da det er den eneste måde, der kan opnås hurtig feedback fra forbrugeren.

"Vi er blevet mere agile og sørger for at opdatere og rette til løbende. Det er svært at sige, hvorfor vi ikke har arbejdet på den måde førhen, men som mulighederne og idéerne har ændret sig, er vi kommet med på bølgen," siger Ivar Ravn.

Han påpeger dog, at det er en udfordring at få ændret vanerne for en stor del af landmændene i Danmark. Det vil tage tid at gøre landbruget mere digitalt, fortæller Ivar Ravn, men udviklingen går den rette vej, og danske landmænd er langt fremme i forhold til deres udenlandske kolleger ifølge direktøren.

Det handler om i høj grad for os at prøve at forudse, hvad landmændene egentlig vil have og har brug for

Direktør for Seges Digital, Ivar Ravn

"Det handler om i høj grad for os at prøve at forudse, hvad landmændene egentlig vil have og har brug for. F.eks. har landmænd efterspurgt mere effektive agerbrug, hvor vi har skabt et værktøj Cropmanager, der kan gøre det nemmere for dem at få et overblik. Det var muligvis ikke det, landmanden havde forestillet sig, men det vi fandt værdi i at tilbyde," siger Ivar Ravn og tilføjer:

"Så hvis en landmand kommer og beder om at få en Mercedes, så siger vi, at det kan vi godt forstå, men her får du altså et skateboard til at starte med."

På vej i udlandet

For at få udviklet den digitale tilgang yderligere og få bedre produkter, forsøger Seges også at gøre sig mere gældende på markedet uden for Danmarks grænser. Både for at få mere økonomisk vinding, men også for at lære påpeger Ivar Ravn.

Selv om direktøren ikke vil fortælle, hvor meget Seges har budgetteret med til digital udvidelse i udlandet, så er det et mærkbart beløb ifølge Ivar Ravn.

"Markederne, vi kigger på, er klart meget i Østeuropa og rundt om Østersøen. Storbritannien er blevet lidt bøvlet grundet Brexit, men vi ser især inden for kvæg, at Israel er meget spændende, og så har vi gode partnere i Østeuropa og Rusland. Vi udvikler os stille og roligt, men det tager tid. Det er dog et vigtigt fokus for os, da der kan være en stor gevinst på lang sigt ift. bedre læring og større mængder dataindsamling," siger Ivar Ravn.

Seges forventer en femtedel af store producenter bruger nyt digitalt værktøj om få år

Digital markedsplads for brugte maskiner ser dagens lys

Seges: Bæredygtighed er afgørende for landmænds fremtidige finansiering

Relaterede

TrialBanner_Desktop_Agriwatch.png

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra FødevareWatch