AgriWatch

L&F: Villighed til at betale mere for økologi

Landbrug & Fødevarer ser med glæde på udviklingen om at køkkener og offentlige institutioner køber mere økologi

Foto: Johan Gadegaard/Midtjyske Medier/Ritzau Scanpix

Økologiske varer udgjorde 10,9 procent af det samlede salg af madvarer til foodservice i 2018. Det er en stigning på 15 procent i forhold til året før og viser, at efterspørgslen på økologi i de danske, professionelle køkkener har været markant stigende, lige siden de første, officielle statistikker blev indført.

Det glæder Landbrug & Fødevarer og Mette Jasper Gammicchia, der er leder af handel, marked & ernæring hos Landbrug & Fødevarer.

"Udviklingen er virkelig positiv. Den viser, at de professionelle køkkener i større og større grad er villige til at betale mere for de råvarer, som de tillægger en særlig værdi. Og det er ikke kun til glæde for de økologiske landmænd, men for alle landmænd, der gør sig umage med at producere fødevarer af høj kvalitet til alle de danske køkkener," siger hun i en pressemeddelelse.

Ifølge L&F er salget af økologi i foodservice nu fordoblet på bare fem år. Segmentet, der virkelig har rykket udviklingen fra 2017-2018, er kantiner på private arbejdspladser, hvor salget er steget med 20 procent fra 2017 til 2018: 

"Kantiner på private arbejdspladser samt hoteller og restauranter er helt klart de største spillere blandt de professionelle køkkener. Historisk set har de været lidt bagefter de andre grupper på den økologiske dagsorden, så dét, at de nu begynder at rykke på sig, peger på en meget lys og positiv udvikling fremadrettet," siger Mette Jasper Gammicchia.

Salget til den samlede private sektor er steget med 18 pct., mens salget til den offentlige sektor er steget med 12 pct. De mest eftertragtede, økologiske varer i foodservice i 2018 var mejeri og kolonial samt frugt & grønt. De varegrupper udgjorde henholdsvis 31, 35 og 19 procent af salget. 

"Mange kantiner i private virksomheder samt hoteller og restauranter gør sig i dag umage for at kunne tilbyde merværdi-fødevarer, da de har erfaret, at mange gæster sætter pris på økologiske råvarer. Økologi er altså blevet et væsentligt konkurrenceparameter i dag," siger Mette Jasper Gammicchia og tilføjer, at hun forventer en stigning i økologisalget til foodservice på omkring 15 procent i 2019.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra AgriWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra FødevareWatch