Økologi vinder frem i børnehaver og på restauranter

Salget af økologi i storkøkkener udgør omkring 11 pct. af det samlede salg af fødevarer.
Foto: Johan Gadegaard/Midtjyske Medier/Ritzau Scanpix
Foto: Johan Gadegaard/Midtjyske Medier/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Der er i stigende grad økologiske varer i gryderne, når der bliver lavet mad i de store danske køkkener i offentlige institutioner, restauranter og caféer. 

Salget af økologiske varer til storkøkkener steg nemlig sidste år med 15 pct. til 2,35 mia. kr. Det oplyser Danmarks Statistik. 

Tallene dækker salg til alt fra køkkener i institutioner til restauranter, kantiner, caféer, hoteller og virksomheder, der bringer mad ud. 

Samlet udgør økologi nu cirka 11 pct. af salget. Det er en stigning fra 10 pct. i 2017. Det er især det offentlige, som vælger økologi. 

Dermed er storkøkkener en anelse efter detailhandlen. Her udgjorde økologi 12 pct. af salget sidste år.

Importforbud af grisekød i Kina har kostet Canada 500 mio kr 

Arla lancerer nyt kølesystem til langdistance-eksport

LMO: Landmænd bør finjustere forretningsmodel for økologi 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også