Fransk kyllingeproducent: Prisstigninger på 10 pct. er nødvendige næste år
De seneste 18 måneder er priserne, som den franske kyllingeproducent LDC hiver hjem fra kunderne, allerede steget med 35 pct.
Alligevel er det ikke nok. Selskabet er tvunget til at forlange prisstigninger på 10 pct. mere næste år, hvis udgifterne til energi og andre omkostninger skal dækkes. Det skriver Reuters.
LDC er Frankrigs største kyllingeproducent og har mærket vægten af de kraftigt stigende energi- og foderpriser, forklarer adm. direktør Philippe Gelin til mediet i forbindelse med præsentation af selskabets halvårsresultat.
Omsætningen steg med 14 pct, men under de tal ligger et fald i mængderne, som følge af den massive påvirkning fra fugleinfluenza, der har hærget Frankrig og andre europæiske lande de seneste år.
LDC har måttet skrive under på en el-aftale for det kommende år 2023, der er mere end tre gange så høj, som det selskabet har betalt i år. Dertil kommer udgifter til blandt andet emballage. Samlet set forventer selskabet, at omkostningerne vil stige med samlet 260 mio. Euro - og at det er dem, der altså kræver prisstigninger på op til 10 pct. ekstra for det kommende år ud til detailledet.
Samlet set var de franske fødevarepriser steget med 12 pct. i oktober i forhold til samme periode sidste år.
Tidligere på ugen valgte danske fødevaremyndigheder at forlange al fjerkræ herhjemme sendt under tag for at forsøge at begrænse smitten med fugleinfluenza. Samme beslutning kom tidligere på måneden i Frankrig.
Fødevarestyrelsen i nyt krav: Sender igen fjerkræ indendørsFrankrig i højt beredskab: Alle fjerkræ skal indendørs
Relaterede artikler:
Frankrig i højt beredskab: Alle fjerkræ skal indendørs
For abonnenter