AgriWatch

Grovvaredirektør om professionel bestyrelse: Vi får tyndet ud i hjørnerne

En ekstern bestyrelse har stillet nye og større krav til ledelsen i det privatejede grovvareselskab Hornsyld Købmandsgaard. "De ting vi gerne vil, skal være gennemarbejdet på et andet niveau end tidligere," siger direktøren. Han tror, at selskabet i højere grad vil blive et logistikselskab over tid.

Foto: PR/Hornsyld Købmandsgaard

Nogle beslutninger har bare større betydning end andre.

I begyndelsen af 2018 tog ledelsen i det privateejede grovvareselskab Hornsyld Købmandsgaard en af de beslutninger, der må ryge under kategorien relativt store beslutninger.

Her blev en ekstern bestyrelse hevet ind i selskabet, som indtil da havde bestået af personer fra ejerfamilierne. Den manøvre har givet fuld valuta, mener adm. direktør Christian Christensen.

"Vi synes, det er en stor styrke, at vi som det eneste danske grovvareselskab har en 100 pct. professionel bestyrelse med eksterne folk. De mennesker vi har fået ind kan udfordre os i den daglige ledelse på alle fronter," siger Christian Christensen, der har været adm. direktør i Hornsyld Købmandsgaard siden 2013.

Hvad byder de eksterne bestyrelsesmedlemmer konkret ind med?

"Når man er et grovvareselskab, så er der en risiko for, at man bliver en smule låst i sin måde at tænke på, fordi man bliver inspireret af egne ideer, og hvad vores konkurrenter gør. Vi har nu oplevet i mange tilfælde, at når vi i ledelsen bliver udfordret på vores ideer af bestyrelsen, så får vi tyndet ud i hjørnerne," reflekterer direktøren og tilføjer:

Christian Christensen, adm. direktør i Hornsyld Købmandsgaard. | Foto: Ladefoged Joachim/Ritzau Scanpix
Christian Christensen, adm. direktør i Hornsyld Købmandsgaard. | Foto: Ladefoged Joachim/Ritzau Scanpix

"Min holdning har altid været, at alle mennesker har brug for sparring, og det får vi nu på et meget højt niveau, når det kommer til særligt stategi og ledelse. Den største forskel er, at de ting vi gerne vil, skal være gennemarbejdet på et andet niveau end tidligere, hvor vi skulle forklare det til os selv. Nu skal vi i langt højere grad dokumentere fornuften i det, vi går i gang med," vurderer Christian Christensen.

Bliver i højere grad logistikselskab

Hornsyld Købmandsgaards nuværende strategi løber til udgangen af 2021-regnskabet og har særligt forkus på at trimme alle processer maksimalt.

Det er ganske enkelt nødvendigt for at følge med erhvervets strukturudvikling, lyder rationalet.

De store grovvareselskaber er langt bedre til stordrift, end vi nogensinde kan blive. Men jeg tror, at vi er nærmere kunden, end de er.

Christian Christensen, adm. direktør i Hornsyld Købmandsgaard.

På sigt vil det føre til en fundamental ændring af grovvareselskaber som Hornsyld Købmandsgaard, vurderer Christian Christensen.

"Landbrugene bliver større, og det gør, at nogle logisitkforhold kan blive anderledes, hvordan vores lagre er bygget op i forhold til lastbiltransport. Jeg tror, vi i lidt højere grad bliver logistikselskaber. Vi skal håndtere rigtig mange ton med et meget begrænset bruttoavance. Vi skal bygge en effektiv logistik op, som den enkelte landmand eller gruppe af landmænd ikke selv kan bygge."

Blandt konkurrenterne er store aktører som DLG og Danish Agro. Han mener ikke, at de to selskaber har en fordel i forhold til at kunne matche de voksende landbrug.

"De store grovvareselskaber er langt bedre til stordrift, end vi nogensinde kan blive. Men jeg tror, at vi er nærmere kunden, end de er. Derfor er der nok fordele ved begge dele," siger Christian Christensen, der fortæller, at Hornsyld Købmandsgaard kan producere og distribuere med samme omkostninger som de to store grovvareselskaber.

Tror ikke på digital handel

De seneste år er flere og flere platforme dukket op, hvor landmænd kan handle korn direkte med andre landmænd. Det gælder eksempelvis DLG Crop og Commoditrader.

Den bane vil Hornsyld Købmandsgaard ikke umiddelbart løbe med på.

"Jeg tror ikke så meget på salg og køb gennem en it-platform. Det tror jeg ikke bliver standarden fremover. Der er for meget på spil. Laver man en foderforretning, så er det aftaler til millionbeløb. Det er meget store kontrakter. Alt er ikke standadiseret, og der er flere parametre end bare pris. Vi skal kunne bidrage med mere en standardvare," siger Christian Christensen, som i samme ombæring understreger, at han tror meget på digital udvikling i branchen.

"Vi ser det ikke som noget, der udfordrer handlen, men det skal være understøttende for handlen og kommunikationen med kunderne."'

Hornsyld Købmandsgaard offentliggjorde tidligere på måneden regnskab for 2019. Her tog resultatet efter skat et dyk fra 13,8 mio. kr. i 2018 til 12,8 mio. kr. i 2019. Omvendt steg resultatet af den primære drift fra 9,9 mio. kr. i 2018 til 13,7 mio. kr. i 2019.

Grovvareselskabet har lokationer i Hornsyld, Gødstrup, Baastrup, Mølvang, Glostrup og Ejstrupholm.

Mere fra AgriWatch

Oksekødsfesten er slut: Nu falder noteringen

Efterspørgslen på oksekød har været faldende de sidste par måneder, hvilket skyldes høje priser i supermarkederne. Prisudviklingen på især hverdagsprodukter trækker Danish Crowns notering ned.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

AgriWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra FødevareWatch