AgriWatch

Overskudshalm fra danske marker kan blive til store mængder flybrændstof

Et overslag fra DTU Kemiteknik vurderer, at to mio. ton overskudshalm fra danske marker kan omdannes til så stor en mængde jetbrændstof, at det svarer til næsten halvdelen af brændstofforbruget i dansk inden- og udenrigsluftfart.

Foto: Louise Herrche Serup/Ritzau Scanpix

Flere mio. ton halm rådner hvert år op på danske marker. I stedet kan halmen bruges til jetbrændstof.

Det skriver Ingeniøren.

Ifølge mediet vurderer DTU Kemiteknik, at to mio. ton halm kan blive til 433.000 ton jetbrændstof, hvilket svarer til næsten halvdelen af brændstofforbruget i dansk inden- og udenrigsluftfart.

Marie Münster, professor i energi­planlægning ved DTU, mener, at tiden er inde til at bruge halmen, før andre får øjnene op for ressourcen.

"Der er mange, som gerne vil have fingrene i halmen eller spekulere i, hvordan den bedst kan udnyttes. Specielt når vi kigger ind i en fremtid, hvor presset på at bruge egne ressourcer vil stige," siger hun til Ingeniøren.

Også i projektet Skyclean arbejder professor Henrik Stiesdal, DTU og Aarhus Universitet om at bruge halm til brændstof.

Fremgangsmåden er at forkulle landbrugsaffald som halm og gylle i en pyrolyseovn, som omdanner det til biokul, gasser og olier. Biokullet kan bredes ud på landbrugsjord, hvor det virker jordforbedrende, og gas og olie kan omdannes til flybrændstof.

70 procent af omsætningen på gammel herregård kommer fra energi

Klimaminister afviser CO2-afgift: Georg Gearløs-agtigt

Professor om klimaanbefalinger: "Jeg tror ikke, at det kommer til at ske" 

Mere fra AgriWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra FødevareWatch