AgriWatch

Køer til hakkekød hitter i januar-sløvhed: Ekstra-tillæg fjernes ikke

Forventningen var, at ekstraordinært tillæg på 1 krone skulle tages væk igen - men de 50 øre bliver, melder Danish Crown Beef.

Forbrugerne vælger i høj grad mere hverdags-rettede retter i januar. Herunder især hakkekød. | Foto: Finn Frandsen

Normalt er de første uger af året en sløv opvågning for oksekøds-selskaberne, efter de festlige dage omkring nytår.

I år melder Danish Crown Beef dog, at de gode takter fra 2021 med mange prisstigninger ikke ser ud til at slutte foreløbig.

Hvor andelsselskabet havde forventet, at et ekstraordinært tillæg på 1 krone på noteringen for de ældste køer over 42 måneder skulle løbe årets første to uger, for at sikre nok varer til simremad og hakkekød, så bliver halvdelen, nemlig de 50 øre, der nu også i næste uge på noteringen. Det skriver selskabet i sin ugentlige markedsberetning.

”Selv om der på nogle fronter er gået ”vinterpause” i det europæiske marked for oksekød, er det ikke ensbetydende med, at efterspørgslen er gået i stå. Efter de traditionelt stille januar-helligdage er både de spanske og italienske kunder igen begyndt at røre på sig, mens det danske marked især tegnes af detailhandlen,” lyder det.

Det, der tabes på foodservice, vindes til dels i stedet på detailhandlen.

”Der er generelt en fornuftig efterspørgsel fra Spanien og Italien, hvor vi efter helligdagene er gået over til mere normale uger ift. salget. Herhjemme er detailmarkedet fokuseret på kampagner, hvilket forløber ganske fint. Men der er ingen tvivl om, at vi, de andre leverandører i markedet og restaurationsbranchen må væbne os med tålmodighed, hvad angår foodservice,” udtaler Henning Sønnichsen, salgsdirektør i Danish Crown Beef.

Han er i følge nyhedsbrevet overbevist om, at der blot er tale om forbigående udfordringer. Han trækker på erfaringerne fra de foregående år, hvor corona-restriktioner og vigende efterspørgsel i januar og februar bliver afløst af efterspørgsel i forårsmånederne.

”Vi forventer, at den kommende tid udvikler sig i samme stil som de foregående to år, hvor et fald i markedet efter nytår blev afløst af en markant forøget efterspørgsel, så snart vejret blev varmere, smittetallene igen faldt og kunderne fandt vej tilbage til restauranterne. De udfordringer, der måtte komme – og indtil videre er kommet – finder vi løsninger på”, konstaterer han.

Mere fra AgriWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

AgriWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra FødevareWatch