Økologisk mejeri mærker øget kinesisk efterspørgsel

De kinesiske forbrugere fokuserer i højere grad på sunde fødevarer som følge af coronakrisen, og det kommer Thise Mejeri til gavn.
Det økologiske mejeri mærker således en øget efterspørgsel på sine produkter, siger chef for salget i Kina hos Thise Mejeri, Peter Pedersen, til Skive Folkeblad.
Thise Mejeri var i den seneste uge på messen FHC i den kinesiske storby Shanghai, hvor der kommer over 35.000 indkøbere fra den kinesiske catering- og restaurationsbranche, og det har givet godt, siger Peter Pedersen.
Samtidig har Mejeriforeningens kampagne "Økologi i Kina 2020-2022" fremmet både afsætning og viden om dansk økologi i landet.
Thises adm. direktør Poul Pedersen har tidligere udtalt til AgriWatch, at selvom blikket er rettet mod Kina, må den kinesiske andel af eksporten ikke blive for stor.
"Det skal ikke være sådan, at Thise ikke kan undvære Kina, for Kina kan nemt undvære Thise," sagde Poul Pedersen.
"Vi er rejst derud for at sælge noget, men det er også et spørgsmål om risikospredning. Derfor vil vi gerne have Kina med i vores eksportportefølje, men vi skal ikke kun spille på en hest."
Thise Mejeris omsatte i 2019 for 1,077 mia. kr., hvilket var en stigning på 44 mio. kr. sammenlignet med året forinden.