Dansk dagligvarekæde skærper kravet til soja

Supermarkedskæden Coop, der står bag butikker som Fakta, Superbrugsen og Kvickly, vil fremover kun anvende soja, der er certificeret som bæredygtigt i produktionen af sine egne mærker.
Det oplyser dagligvarekoncernen i en pressemeddelelse.
Soja bliver især dyrket i Brasilien, Argentina og Paraguay, hvor store regnskovsområder bliver ryddet for at skaffe plads til sojaplantager.
I 2016 havde Coop et direkte og indirekte forbrug af soja på cirka 50.000 tons til produktion af varer i egne varemærker. Af disse sælges kun ca. 300 tons direkte til forbrugerne i sojabaserede varer, resten bruges til dyrefoder.
Coop har været med til at danne Dansk Alliance for Ansvarlig Soja, hvor formålet er at samle relevante danske aktører i et forpligtende samarbejde for at sikre fremdrift mod ansvarligt produceret soja.
Kravet er, at både direkte soja (soja som ingrediens) og indirekte soja (soja som brug i foder) i Coops egne varemærker skal være certificeret efter international certificeringsorganisation som RTRS, Proterra eller lignende. Kravet dækker:
- Produkter med mere end 50 pct. animalsk oprindelse - herunder mejeri, æg, kød og fisk.
- Produkter med mere end 5 pct. soja som ingrediens
- Produkter hvor soja er den karakteristiske ingrediens - eksempelvis sojamælk.