AgriWatch

Dansk dagligvarekæde skærper kravet til soja

Dagligvarekæden Coop vil fremover kun benytte sig af soja, der er certificeret som bæredygtigt i egne mærker. Det gælder mest af alt dyrefoder.

Foto: Natacha Pisarenko/AP/Ritzau Scanpix

Supermarkedskæden Coop, der står bag butikker som Fakta, Superbrugsen og Kvickly, vil fremover kun anvende soja, der er certificeret som bæredygtigt i produktionen af sine egne mærker.

Det oplyser dagligvarekoncernen i en pressemeddelelse.

Soja bliver især dyrket i Brasilien, Argentina og Paraguay, hvor store regnskovsområder bliver ryddet for at skaffe plads til sojaplantager.

I 2016 havde Coop et direkte og indirekte forbrug af soja på cirka 50.000 tons til produktion af varer i egne varemærker. Af disse sælges kun ca. 300 tons direkte til forbrugerne i sojabaserede varer, resten bruges til dyrefoder.

Coop har været med til at danne Dansk Alliance for Ansvarlig Soja, hvor formålet er at samle relevante danske aktører i et forpligtende samarbejde for at sikre fremdrift mod ansvarligt produceret soja.

Kravet er, at både direkte soja (soja som ingrediens) og indirekte soja (soja som brug i foder) i Coops egne varemærker skal være certificeret efter international certificeringsorganisation som RTRS, Proterra eller lignende. Kravet dækker:

  • Produkter med mere end 50 pct. animalsk oprindelse - herunder mejeri, æg, kød og fisk.
  • Produkter med mere end 5 pct. soja som ingrediens
  • Produkter hvor soja er den karakteristiske ingrediens - eksempelvis sojamælk.

Mere fra AgriWatch

DLG er klar til at levere non-gm soja igen

Efter to måneders afbrudt forsyning, er det lykkedes grovvarekoncernen at få fat i partier, så der igen kan leveres non-gm soja til mælkeproducenterne. Priserne vil dog være højere, melder vicekoncerndirektør.

Læs også

Seneste nyt

AgriWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra FødevareWatch